Moja cała kariera zawodowa skupiona jest wokół edukacji. Od piętnastu lat z różnych płaszczyzn obserwuję zmiany na rynku pracy jako: nauczyciel, pedagog, szkoleniowiec czy menadżer. Brand communities skoncentrowany wokół mediów społecznościowych wydaje mi się wciąż mocno potrzebny.
Czym jest brand communities? To rodzaj społeczności skupionej wokół marki, której członkowie wchodzą chętnie w interakcje. Komunikują się z marką oraz wymieniają się informacjami. Społeczności marek są charakterystyczne pod wieloma względami, ale głównymi są świadomość i przynależność.
Jak tworzyć społeczność w SoMe?
-
Po pierwsze, potrzebny jest atrakcyjny powód, dla którego członkowie mieliby chcieć dołączyć do takiej grupy.
-
Po drugie, warto sprawić, by członkom grupy opłacało się angażować w interakcje między sobą i marką (np. placówką przedszkolną), by czuli z nią więź i to, że są w niej ważni.
-
Wreszcie, jej członkowie muszą mieć możliwość łatwego i wartościowego dzielenia się z innymi i pomagania jej w rozwoju, czuć, że mają na to wpływ.
Jaka jest rola brand communities w edukacji? To przede wszystkim budowanie autentyczności i jakości. To tworzenie grupy, która ma znacznie szerszy cel, niż tylko polubienie naszej edukacji. To autentyczne wsparcie, posiadanie siły i mocy sprawczej. Kluczowym słowem jest „RAZEM”. Z kwestii strategicznych – to możliwość budowania większych zasięgów oraz swojej własnej społeczności online w social mediach, która angażuje się w naszą pracę i w edukację dzieci. Samo tworzenie społeczności marki ma tylko zalety, jednak potrzebuje ono czasu oraz szczerych intencji, tu nie chodzi o cel sprzedażowy, tu chodzi lifestyle i bycie ponad klasyczną reklamę.
W praktyce? To tworzenie inspiracji, blogów, własnych hashtagów ze współudziałem grupy, poradniki, indywidualny kontakt z klientem oraz dopasowanie umowy do jego potrzeb. W ten sposób budujemy lojalność. Akcje charytatywne, ekologiczne inicjatywy tworzą wartości szersze niż sama edukacja w budynku placówki. Dzięki takiej aktywności, przekazujemy wartości, w duchu których chcemy, aby wychowywało się nasze młode społeczeństwo.
Nie zapominajmy o formach rozrywki: dni rodziny, festyny, otwarte eventy. Przygotowujmy zaproszenia na imprezy – związane z pracą i działalności placówki. Motywem przewodnim jest szacunek do klienta, który z czasem odwzajemnia go w coraz większym stopniu w stosunku co do nas i naszej pracy. Jak w przypadku budowania relacji z bliskim człowiekiem – wszystko jest ważne, ma wpływ, ale na szczęście, my również mamy oddziaływanie.
Róża Szyperek
Marketing Manager
Norlandia Przedszkola i Żłobki
Przeczytaj poprzednie części cyklu „Marketing w edukacji”: