Strona główna » Tworzymy employer branding. „Gdy wartości stają się szefem”

Tworzymy employer branding. „Gdy wartości stają się szefem”

przez Pawel

Jedynie w organizacjach, zarządzanych przez wartości, uaktywnia się dobro, które mobilizuje energię pracowników, aby służyć czemuś większemu. Wartości stanowią właśnie taką okazję. Stają się prawdziwym szefem, świadomie wydobywającym szlachetny potencjał swoich pracowników – mówi Agnieszka Musiał-Terlecka, ekspert HR INSTITUTE. Jak budować wizerunek pracodawcy? Dlaczego certyfikaty w HR są tak ważne? Na te i inne pytania odpowiada specjalistka zarządzania zasobami ludzkimi w rozmowie z Pawłem Lewandowskim z portalu „Biznes z klasą”. Zapraszamy na pierwszą część wywiadu!

Rynek pracy dynamicznie zmienia się. Przed jakimi wyzwaniami stoi dział HR w firmie, podczas procesu poszukiwania kompetentnych pracowników?

Rok 2023 to prawdziwe wyzwanie dla działów HR. Pracodawcy regulują pracę zdalną, kontrolę trzeźwości, wprowadzają nowe zasady on-boardingu, raportowania czasu pracy i zgłaszania nieobecności. Rynek pracy po pandemii przeżywa dziś kolejne załamanie. Prognozowana fala zwolnień nabiera realnych kształtów, zwłaszcza w sektorze automotive czy usługach. Galopująca inflacja, trudności w zarządzaniu budżetem domowym zmieniły oczekiwania kandydatów, którzy dość mocno podkreślali do tej pory konieczność pracy zdalnej, potrzebę dobrostanu czy elastycznych pakietów benefitowych. Silna pozycja kompetencji IT powoli słabnie a stanowiska „blue collars” skutecznie zapełniają pracownicy z Ukrainy. Na rynek pracy wkracza też młode pokolenie Z, które wymaga zupełnie innego stylu zarządzania, a jego oczekiwania odbiegają znacznie od tych pokoleń X czy Y. Działy HR stają zatem przed wyzwaniem zróżnicowania kanałów rekrutacyjnych, skracania ścieżki pozyskiwania talentów, których naturalnym środowiskiem jest świat wirtualny. Wiele aktywności będzie przenosiło się głównie do tego kanału pozyskiwania kandydatów i tu będzie budowana główna komunikacja rekrutacyjna. Nowe przepisy w kodeksie pracy z pewnością zmienią codzienność w działach HR, głównie poprzez wdrożenie dyrektywy work-life balance, czyli o równowadze pomiędzy pracą a życiem prywatnym.

Wizerunek pracodawcy buduje się latami. Na co zwrócić szczególną uwagę, tworząc kampanie employer branding?

Reputacja ma realną wartość, która może mieć ogromny wpływ na postrzeganie marki pracodawcy. To tu tkwi klucz do sukcesu organizacji, która nie może pozwolić sobie na obniżenie wartości wizerunkowej firmy. Reputację firmy budują jej pracownicy, ale również definiują ją kluczowe decyzje, które mogą zaszkodzić, a nawet zniszczyć długo budowany wizerunek. Wzmacniając morale naszych zespołów, nie tylko rozproszonych i mierzących się z niestabilnością dzisiejszej rzeczywistości, warto zastanowić się, co wzmacnia zaangażowanie oraz poczucie spójności z zespołem. Jedynie w organizacjach, zarządzanych przez wartości, uaktywnia się dobro, które mobilizuje energię pracowników, aby służyć czemuś większemu. Wartości stanowią właśnie taką okazję. Stają się prawdziwym szefem, świadomie wydobywającym szlachetny potencjał swoich pracowników.

Integrowanie się wokół wartości pozwala wydobyć potencjał (fot. stock.adobe.com)

Z jakimi wartościami chcemy być kojarzeni? Co nasi klienci, pracownicy czują wobec naszej firmy? Jakie wartości powinny budować strategię biznesową? Autor bestsellerów o zarządzaniu Ken Blanchard podkreśla, iż zarówno misja jak i deklaracje wartości powinny pozostawać w zgodności z wizją organizacji. Skuteczność Management by Values polega na tym, iż jest to proces związany z ludźmi. To wartości sprawiają, że potrafią zaangażować się w pracę na rzecz realizacji wspólnych celów. Wartości działają jak magnez. Tylko dzięki nim ludzie łączą się w zespół. Funkcjonują w głębokiej synergii swoich wartości, jakie kształtują ich zachowania a te z kolei odzwierciedlone są w środowisku odbiorcy, którym jest zarówno klient, podwykonawca, dostawca ale też członek zespołu czy przełożony.

Co jest najważniejsze w zarządzaniu przez wartości?

Kluczem w zarządzaniu przez wartości jest budowa atmosfery zaufania. Ważny jest empowerment, wzmacnianie pozycji swoich zespołów, delegowanie projektów samodzielnie. Jakość produktów i usług muszą leżeć w interesie wszystkich bez względu na stanowisko. Bazowanie wyłącznie na celach, nigdy nie będzie prawdziwym napędem dla organizacji. Trzeba zejść głębiej – do wartości. Zestroić te kluczowe dla menedżerów, kształtować sposób, w jaki realizowany jest cel całej organizacji. Wartości firmowe muszą być demonstrowane na co dzień, odzwierciedlane w postawach, komunikacji i wizerunku jaki cały czas budują pracownicy. Podstawą tej formuły zarządzania jest opracowanie procesu zestrojenia decyzji strategicznych, codziennych działań i przewodnich wartości. To właśnie te ostatnie kreują fundamenty kultury organizacyjnej komunikowane do pracowników i kandydatów. Tworzą artefakty firmowe tj. rytuały zespołów, aktywności integrujące, działania CSR przekazywane w spójnej komunikacji w kanałach social media. Employer branding nabrał dziś głębszego wymiaru. Pozbył się sztuczności i wychodzi naprzeciw wartościom swoich kandydatów, dla których organizowane są „open days”. Chodzi o wspólną pracę nad projektem czy synergię edukacji ze środowiskiem biznesowym. Walor „human” działań employer brandingowych widzimy dziś w kanałach social media i profilach społecznościowych organizacji, które otwarcie opowiadają historie swoich pracowników, angażują wewnętrznych ambasadorów marki, przez co stają się bardziej wiarygodne i autentyczne.

Certyfikat Jakości HR pozwala ugruntować standardy zarządzania. HR INSTITUTE łączy doświadczenia najlepszych pracodawców na rynku. Jakie ma to przełożenie na bezpośrednie zyski firm?

Rola HR zajmuje dziś długo oczekiwaną pozycję partnera biznesowego. To dzięki ogromnemu zaangażowaniu tych działów, firmy zaadaptowały się w ekspresowym tempie do nowych i najnowocześniejszych form pracy. HR stał się filarem mądrego zarządzania najcenniejszym zasobem, jakim są ludzie. I to właśnie chcemy wyróżnić, nadając certyfikat jakości procesów HR. Wkroczenie na ścieżkę certyfikacji znacznie różni się, od zdobycia standardowego wyróżnienia pracodawcy na rynku pracy. Zgłaszając się do programu certyfikacji, firmy dokonują audytu poziomu obecności i dojrzałości procesów HR w pięciu obszarach. Następnie otrzymują rekomendacje usprawnień i wdrożeń w raporcie po audycie, których implementacja a następnie utrzymanie przez kolejne 12 miesięcy, umożliwia zdobycie jednego z pięciu certyfikatów jakości HR. Firma nie tylko zyskuje benchmark rynkowy odnośnie zaawansowania procesów, ale przede wszystkim doskonali narzędzia i obszary tj. performance&development, talent acquisition czy compensation&benefit. Zdobycie certyfikacji realnie standaryzuje i wzmacnia wartość zarządzania zasobami ludzkimi, pokazuje wysoką jakość HR na konkurencyjnym rynku pracy oraz stanowi wzór i inspirację dla firm z danego sektora branżowego.

AGNIESZKA MUSIAŁ-TERLECKA

Agnieszka Musiał-Terlecka

Absolwentka Zarządzania Zasobami Ludzkimi na SGH w Warszawie, posiada certyfikat Certified Assessor for Assessment & Development Centre (CAADC) a także licencję SLG Thomas International Management System. Certyfikowany Coach ACSTH. ACC ICF i trener zmiany. Absolwentka Universite Lille France. Certyfikowany audytor Compensation & Benefit CCBP. Praktyk HR z wieloletnim doświadczeniem w biznesie. Specjalizuje się w projektowaniu strategii biznesowych, polityki rekrutacyjnej i programów rozwojowych dla pracowników sektora usług wspólnych SSC, BPO, BTO. Posiada wieloletnie doświadczenie w obszarze rozwoju kompetencji i zarządzania zasobami ludzkimi.

PRZECZYTAJ DRUGĄ CZĘŚĆ WYWIADU Z AGNIESZKĄ MUSIAŁ-TERLECKĄ:

Jak przekonać pracownika, by został dłużej z nami?

4.7/5 - (6 głosów)

Może Ci się spodobać