Edukacja jest potężnym czynnikiem zmian, przyczynia się do stabilności społecznej i napędza długoterminowy wzrost gospodarczy. Edukacja zwiększa produktywność i kreatywność ludzi oraz promuje przedsiębiorczość i postęp technologiczny. Ponadto odgrywa bardzo istotną rolę w zapewnieniu postępu gospodarczego i społecznego oraz poprawie dystrybucji dochodów. Edukacja ma także duże znaczenie dla biznesu.
Edukacja biznesowa w tradycyjnym rozumienia pomaga w opracowaniu skutecznych metod sprzedaży, które pasują do Twojej dziedziny działalności. Jednak coraz częściej mówi się o tym, że wyzwania współczesnego świata wymagają nieco odmiennego podejścia do edukacji przyszłych liderów. Wymaga to nieco innego spojrzenia na strategię nauczania.
Edukatorzy biznesowi powinni potrafić zarazić przyszłych przedsiębiorcą pasją i zaangażowaniem w wykonywaną działalność. Pasja dla przedsiębiorcy oznacza silne dążenie do zmiany pomysłu lub metody w dochodowe przedsięwzięcie. Aby być odnoszącym sukcesy przedsiębiorcą, pasja w biznesie musi iść w parze z rentownością.
Biznesmeni przyszłości powinni być otwarci, powinno im zależeć na społecznej zmianie. Strategia zatrudnienia powinna być inkluzywna. Różnorodność sprzyja bardziej kreatywnej i innowacyjnej sile roboczej. Inkluzję rozumie się także jako stworzenie środowiska pracy, w którym wszystkie osoby są traktowane sprawiedliwie i z szacunkiem, mają równy dostęp do możliwości i zasobów oraz mogą w pełni przyczynić się do sukcesu organizacji. Różnorodność i integracja zwiększają wydajność firmy w prawie każdym istotnym wskaźniku. Prawidłowe uwzględnienie obu elementów zapewnia znaczną przewagę konkurencyjną.
Biznesmen przyszłości powinien zatem posiadać wyraźną samoświadomość i umiejętności społeczne, które pozwolą mu poradzić sobie z dynamiką współczesnego świata. Efektywne zarządzanie w dużej mierze będzie oparte na wspieraniu pracowników w dążeniu do rozwoju. Duże znaczenie będzie też mieć inteligencja emocjonalna. Zastosowanie inteligencji emocjonalnej w miejscu pracy daje możliwość tworzenia lepszych relacji z klientami i współpracownikami oraz promowania pozytywnego środowiska pracy dla całego zespołu. Inteligencja emocjonalna jest przydatną umiejętnością zapobiegającą podejmowaniu decyzji opartych na uprzedzeniach emocjonalnych. Uniwersytety ponoszą większą odpowiedzialność za tworzenie środowiska i społeczności, w których ludzie mogą się wzajemnie szanować.
Lider powinien być elastyczny. Elastyczność rozumie się jako umiejętność radzenia sobie z nieprzewidywalnymi sytuacjami. Liczy się tu otwartość na zmiany i decentralizację. Decentralizacja w biznesie ma miejsce, gdy codzienne operacje i uprawnienia decyzyjne są delegowane przez kierownictwo najwyższego szczebla menedżerom średniego i niższego szczebla. Podejście zdecentralizowane polega na tym, że firma pozwala na podejmowanie decyzji przez menedżerów i podwładnych w dalszej części łańcucha. Taka struktura zapewnia pracownikom więcej obowiązków związanych z podejmowaniem decyzji. Oznacza to podejście do podejmowania decyzji oparte na wzajemnym zaufaniu.
Edukacja liderów biznesu musi nadążać za zmianami cywilizacyjnymi i kulturowymi. Edukacja biznesowa się zmienia, wraz z nią zmienia się także biznes. Szkoła przyszłości zawierać powinna kilka podstawowych aspektów: większy nacisk na przedsiębiorczość i innowacyjność, równoważenie uczenia się przez naukę z uczeniem się przez działanie, nastawienie na kształcenie emocjonalne i rozwijanie świadomości na temat społecznych skutków biznesu, a także sposobów radzenia sobie z kulturowym zróżnicowaniem w miejscu pracy. Nie można także zapominać o rozwijaniu kompetencji technologicznych – w gospodarce cyfrowej mogą okazać się absolutną podstawą.