Międzynarodowy biznes odgrywa ogromną rolę we współczesnym świecie. Wiele badań wykazało znaczenie międzynarodowych sieci, zarówno na poziomie osobistym, jak i organizacyjnym, aby zrozumieć międzynarodowy rozwój firmy. Ważną rolę w kształtowaniu się międzynarodowego przemysłu odegrał proces internacjonalizacji.
Internacjonalizacja jest procesem będącym naturalnym następstwem zjawiska globalizacji. Opisuje proces projektowania produktów w celu zaspokojenia potrzeb użytkowników w wielu krajach lub projektowania ich tak, aby można je było łatwo modyfikować, aby osiągnąć ten cel. W początkowych fazach tego procesu dochodziło do licznych trudności. W procesach stopniowej internacjonalizacji zarówno niechęć do ryzyka, jak i brak wiedzy na temat rynków zagranicznych są przezwyciężone przez stopniowanie zaangażowania i uczenie się na błędach.
Chociaż rola internacjonalizacji biznesu jako czynnika wpływającego na sukces biznesowy jest wysoko ceniona, zrozumienie różnych okoliczności tego procesu, które należy wziąć pod uwagę przed podjęciem międzynarodowych przedsięwzięć biznesowych, bywa trudne. Największym wyzwaniem jest formułowanie strategii, która nie tylko zapewni sukces biznesowy, ale zapewni inwestorom stabilność. Podczas gdy internacjonalizacja biznesu pozostaje kluczem do sukcesu organizacji wielonarodowych, decyzje dotyczące strategii, które przynoszą sukces pozostają nieuchwytne dla wielu organizacji. Nie każda firma odniesie sukces na rynkach międzynarodowych. Decydują o tym takie czynniki jak struktura branżowa i czynniki środowiskowe.
Międzynarodowy biznes i procesy z nim związane mają ogromny wpływ na społeczeństwo. Wartości polityczne, etyczne i kulturowe są wymieniane i modyfikowane. Relacja ekonomiczna zostaje „osadzona” w wymianie społecznej i kulturalnej, a ściśle ekonomiczny i ściśle egoistyczny charakter wymiany ulega modyfikacji i nakładaniu. Międzynarodowe transakcje biznesowe nie tylko przekraczają granice, ale także kultury.
Kultura ma duże znaczenie także w świecie biznesu. Kluczowymi elementami kultury dla świata biznesu są: język, religia, wartości, obyczaje i historia, a każdy z nich jest ważny. Kultura wpływa na najlepsze zarządzanie pracownikami w oparciu o ich wartości i priorytety. Wpływa również na obszary funkcjonalne marketingu, sprzedaży i dystrybucji. Marketer musi dogłębnie zapoznać się z lokalną kulturą, zanim zaoferuje mu produkt. Ponieważ każda promocja marketingowa ma na celu promocję produktu, tj. komunikowanie funkcji produktu klientom i wpływanie na klientów, aby go kupili.
Biznes międzynarodowy dotyczy każdej sytuacji, w której produkcja lub dystrybucja towarów lub usług przekracza granice państw. Globalizacja, rozumiana jako przejście w kierunku bardziej współzależnej i zintegrowanej gospodarki globalnej stwarza większe możliwości dla międzynarodowego biznesu. Wpływ tej gałęzi ludzkiej działalności oddziałuje na wiele sfer ludzkiego życia. Globalna konkurencja zachęca firmy do większej innowacyjności i efektywnego wykorzystywania zasobów. Dla konsumentów międzynarodowy biznes przedstawia im różnorodne towary i usługi, co zapewnia ekonomiczne korzyści. Biznes międzynarodowy jest uważany za ważny ze względu na bezpieczeństwo, jakie zapewnia firmie, aby uniknąć pogorszenia koniunktury gospodarczej.