Rynek edukacyjny w Polsce jest ogromny, niezależnie czy myślimy o nim pod kątem dotacji, placówek edukacyjnych czy szkoleniowych. To sektor, który ma wielki potencjał i stale rozwija się.
Choć marketing jest specyficznym działem rynku, to myśląc o nim, powinniśmy być w „niebieskim oceanie” przyszłości, którym w branży edukacyjnej, jest koncentrowanie się na procesach związanych z klientem, naszym odbiorcą. W tym trybie każda ze stron posiada coś, co wzbogaca drugą, stanowi wartość, jest zmienne, różne i całkowicie nieprzewidywalne tak jak nasze obecne czasy.
Prowadzi to nas jednocześnie do pojęcia relacyjności w naszych przekazach i komunikatach do klientów oraz do otwartości na ich opinie i oczekiwania. Zmiana koncentracji w tym procesie na użycie social mediów do kreowania jasnego, szczerego i przyjaznego wizerunku jest tu kluczowa i od niej powinniśmy wyjść.
Prostymi zabiegami na stworzenie „imperium” wartości wizerunku i wymiany między placówką oświatową a odbiorcą (tym dorosłym korzystającym z mediów społecznościowych) są proste i codzienne komunikaty w postach w social mediach; newsletter dla potencjalnych klientów, również tych byłych czy obecnych oraz blog – poradnik, gdzie znajdzie się miejsce na każde pytanie i otwartość umysłu na każdy komentarz. W tym procesie – nastawienia się na odbiorcę – są też ankiety i kwestionariusze, które przyczyniają się do zwiększania się jakości. Ona globalnie wpływa na wysoki poziom zachowanych usług. Nie powinniśmy się tego bać, ponieważ branża edukacyjna to jedyna, w której pojęcie myślenia out of the box ma szczególną wartość. Nieszablonowe rozumowanie oparte o szeroką perspektywę wpływa na życie wielu ludzi, szczególnie tych młodych.
I choć wiemy, że nie stworzymy marketingowego imperium z dnia na dzień, to warto już teraz położyć pierwszy kamień pod jego solidną podstawę, czyli nawet w punktach zaplanować pierwszy krok do naszego celu. Niezależnie czy ta perspektywa nas przeraża, nie fiksujmy się na trudnościach. Zawsze myślmy o jednym kroku, najważniejsze, by ruszać stopniowo naprzód.
Róża Szyperek
Marketing Manager
Norlandia Przedszkola i Żłobki
Przeczytaj pierwszą część cyklu „Marketing w edukacji”: