Strona główna » Kobieta w biznesie

Kobieta w biznesie

przez seo-website

Obecnie wśród 4 % największych firm w Polsce, prezesem jest kobieta. Natomiast w spółkach notowanych na warszawskiej giełdzie, kobieta w co czwartym zarządzie zasila jego skład. Wizerunek dobrego menedżera należy do pewnego siebie mężczyzny w dobrze skrojonym garniturze. Kobieta w biznesie nadal jest rzadkością. Czy to cena, jaką ponosi za macierzyństwo, czy stereotypowe myślenie, które sprawia, że kobiecy potencjał w biznesie nie jest wykorzystywany?

Według raportu Deloitte to właśnie stereotypy oraz nierozumienie korzyści, jakie daje zatrudnianie kobiet na wysokich szczeblach, stanowią główne przyczyny tak małego ich udziału w biznesie. Biznes jest zdominowany przez mężczyzn i nie da się tego ukryć, a równość w zakładach pracy istnieje tylko pozornie.
Gdy kobieta konkuruje o kierownicze stanowisko razem z mężczyzną, musi o wiele bardziej się starać. Niektórzy twierdzą, że same sobie są winne. Pomimo tak dobrego przygotowania, kobiety ulegają stereotypom oraz presji społeczeństwa. Często brakuje im pewności siebie, zwłaszcza, gdy słyszą, że panie są złymi dyrektorkami. Dodatkowo rodzinne obowiązki osłabiają ich potencjał biznesowy. Czyżby? Środowisko biznesowe, ukształtowane przez męski rynek pracy, narzuca twardą strategię działania. Opartą często na presji oraz walce. Jednak, czy współczesny biznes potrzebuje jeszcze takiego podejścia?

Co kobieta wnosi do biznesu? W odróżnieniu od mężczyzny kobieta w biznesie, zamiast twardej taktyki, lubi inspirować, motywować oraz konsultować się. Jest silniejsza psychicznie, bardzo dobrze zorganizowana, i nie mniej przedsiębiorcza niż mężczyzna. Pani prezes zarządza demokratycznie, jest bardziej nastawiona biznesowo i skoncentrowana na celu. W życiu codziennym cechy te nie przekładają się jednak na awanse i kobieca kariera oznacza wspinanie się po wysokiej piramidzie. Na rynku pracy istnieje pewne zjawisko określane jako „corporate climber” (z ang.) Kobiety, które w danej firmie osiągnęły bardzo wysokie stanowiska, z powodu nierównego traktowania i dyskryminacji, odchodzą i zakładają własny biznes. Zaznaczyć jednak należy, że sposób zarządzania nie wynika z płci, ale umiejętności oraz osobowości. Powell w „Przywództwie i płci” napisał: „Przedstawiciele każdej płci mogą być wspaniałymi, przeciętnymi albo kiepskimi menedżerami” (s. 362).

Oczywiście istnieją różnice między obiema płciami, jednak nie wywierają one faktycznego wpływu na jakość pracy i biznesu. To właśnie zróżnicowanie kadrowe w przedsiębiorstwie, sprawia, że zyskuje ono lepszą pozycję biznesową. Stereotypy tak powszechnie panujące, przynoszą szkodę zwłaszcza firmom i biznesom, a nie kobietom. Zróżnicowanie to większa efektywność i lepsze wyniki. Amerykański ośrodek badawczy Catalyst, dokonał bardzo ciekawego odkrycia. Przedmiotem badań były wyniki firm na liście rankingu „Fortune 500” w korelacji z liczbą kobiet w nich zatrudnionych. Firmy, w których panie na kierowniczych stanowiskach stanowiły najwyższą przeciętną, osiągnęły jednocześnie najlepsze wyniki biznesowe. Konkluzja jest taka, że kobiety na kierowniczych stanowiskach, generują znacznie lepszą pozycję firmy na rynku.
Przedsiębiorstwa, by sprostać konkurencji na rynku, nie mogą myśleć stereotypowo, a dać szansę kobiecie w biznesie. Potrzebne jest docenienie talentów obu płci i zrozumienie, że zarządzanie przez partnerstwo, a nie strach, jest krokiem ku biznesowej przyszłości.

Oceń tę podstronę

You may also like