Strona główna » Jak oszacować ryzyko w biznesie? „Niezmienne prawdy” według Housela [RECENZJA]

Jak oszacować ryzyko w biznesie? „Niezmienne prawdy” według Housela [RECENZJA]

przez Pawel
planowanie w biznesie, biznesplan, strategia biznesowa

Prowadzenie firmy, czy inwestowanie, wymaga podjęcia szeregu strategicznych decyzji, które mają przybliżyć nas do sukcesu. Oszacowanie ryzyka to duże wyzwanie. Wojny, kryzysy gospodarcze i społeczne, katastrofy naturalne, zmiany prawne – to czynniki, które sprawiają, że świat jest niestabilny. Jak funkcjonować w tym chaosie? Morgan Housel w „Niezmiennych prawdach” przekonuje, że warto pochylić się nad tym, co w ludzkiej naturze jest stałe od tysięcy lat.

„Nie da się przewidzieć tego, jak świat będzie wyglądał za pięćdziesiąt lat. Zakładam jednak, że ludzie wciąż będą działać pod wpływem chciwości, strachu, niepewności, nadarzającej się okazji, chęci wyzysku, ryzyka, przynależności plemiennej i perswazji społecznej” – czytamy w książce Morgana Housela. To gorzka prognoza, ale z perspektywy historycznej, jak najbardziej uzasadniona. Housel czerpie inspirację z różnych epok, powołuje się również na współczesnych gigantów biznesu. Sugeruje, że prowadząc firmę, warto skoncentrować się na tych potrzebach konsumentów, które pozostają niezmienne, niezależnie od gnającej rewolucji technologicznej. Podkreśla znaczenie procesów, jakie ciągle przyczyniają się do upadku imperiów biznesowych, których zarządy osiadły na laurach, co sprawiło, że straciły konkurencyjność.

książka niezmienne prawdy, Morgan Housel

fot. Wydawnictwo Onepress

Morgan Housel to specjalista w dziedzinie inwestowania. Pracował dla wielu instytucji związanych z finansami. Medialnie udzielał się m.in. w „The Wall Street Journal”. Był wielokrotnie nagradzany. Jest laureatem Best in Business Award Stowarzyszenia Amerykańskich Redaktorów i Autorów Biznesowych. W dorobku ma bestseller „Psychologia pieniędzy. Ponadczasowe lekcje o bogactwie, chciwości i szczęściu”, który został przetłumaczony na 56 języków i sprzedał się w sześciu milionach egzemplarzy. Housel koncentruje się na psychologicznych aspektach biznesu. Próbuje w przystępny sposób opowiadać o regułach rządzących światem.

„Niewidoczne ryzyko”

Jednym z głównych wątków „Niezmiennych prawd” jest ryzyko. „Łatwo przeoczyć obszary własnej niewiedzy” – zaznacza Housel i zachęca do pokory przy podejmowaniu decyzji. „Ryzykiem jest to, co pozostaje po przygotowaniu się na ryzyko, które można sobie wyobrazić” – dodaje, zaznaczając, że nawet planiści NASA popełniają błędy. Czasem drobne incydenty są jak kamyczki, które uruchamiają lawinę. Było tak z astronautą Victorem Pratherem, który w 1961 roku testował skafander kosmiczny nad oceanem. Po udanej próbie miał już tylko podłączyć się do liny helikoptera. Prather poślizgnął się, wpadł do wody i utonął. Skafander ochroniłby go, gdyby wcześniej nie otworzył osłony hełmu, by zaczerpnąć świeżego powietrza. Tego ludzkiego odruchu w NASA nie przewidziano. „Nie wiemy, jaka drobnostka może być zalążkiem czegoś poważnego” – podkreśla Housel i doradza, by w myśleniu o ryzyku być jak stan Kalifornia w obliczu zagrożenia trzęsieniem ziemi – po prostu pozostawać w gotowości. Historia Prathera to tylko jeden z wielu przykładów, na które powołuje się autor „Niezmiennych prawd”, by przekonać do swojego toku myślenia. To opowieści przyciągające uwagę, choć nie wszystkie do końca dające się zweryfikować. Na przykład okoliczności śmierci legendarnego iluzjonisty, Harry’ego Houdiniego, który miał umrzeć w konsekwencji niespodziewanego ciosu w brzuch, stanowią raczej efektowną, miejską legendę.

Zrozumieć procesy

Książka Housela to luźny zbiór przemyśleń na temat funkcjonowania w świecie. Znajdziemy tu m.in. rozważania w sferze długoterminowego inwestowania, czy pokonywania biznesowych trudności. Autor podkreśla, jak w prowadzeniu biznesu istotny jest storytelling, nie brakuje wątków poświęconych autokreacji w mediach społecznościowych. W pędzącym świecie Housel pochyla się nad właściwie zorganizowanym czasem wolnym i wykazuje, jak wpływa to na produktywność. Dla kogo napisał „Niezmienne prawdy”? Raczej nie zaskoczy czytelnika w sile wieku, który niejedno w życiu widział i ma sporo własnych refleksji. Można odnieść wrażenie, że to książka skierowana do osób młodych, które dopiero wchodzą w świat psychologii biznesu i chcą przyjrzeć się procesom w nim zachodzącym.

Portal biznesowy

5/5 - (2 głosów)

Może Ci się spodobać