Strona główna » Inwestycje w AI gwałtownie rosną. Jak zmieniają cyfrowy biznes?

Inwestycje w AI gwałtownie rosną. Jak zmieniają cyfrowy biznes?

przez Pawel
AI, robot, sztuczna inteligencja

Cyfrowy świat biznesu przechodzi rewolucję, dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji. Szacunkowo w mijającym roku globalne inwestycje w tym sektorze miały sięgnąć 900 miliardów dolarów – podaje IAB Polska. To dopiero początek. Nakłady na AI rosną w szybkim tempie. Dla branż związanych z marketingiem cyfrowym to czas ogromnych możliwości.

– AI kształtuje dziś rynek pracy, inspiruje innowacje, wymusza nowe regulacje dążące do zwiększania bezpieczeństwa. Debata o przyszłości AI i jej praktycznym wykorzystaniu jest dziś prawdopodobnie najważniejszą dyskusją świata digital, mówimy bowiem o nowych możliwościach, z optymalizacją procesów i zwiększaniem efektywności biznesowej wielu branż na czele, ale także o nowych zagrożeniach oraz o rewolucji na rynku pracy, którą trzeba zarządzić – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

Sztuczna inteligencja w digital marketingu stanowi realny przełom technologiczny. Pozwala na analizowanie ogromnych ilości danych w krótkim czasie. Umożliwia wzięcie pod lupę preferencji konsumenckich i dostosowanie oferty firmy do oczekiwań klientów. To szansa na bardziej świadome budowanie marki w oparciu o konkretne statystyki. Z technicznego punktu widzenia rozpowszechnienie sztucznej inteligencji to duże oszczędności dla firm. Wiele żmudnych i mało atrakcyjnych dla pracowników zadań można zastąpić dzięki pracy algorytmów. Ludzka kreatywność w połączeniu z niesamowitymi możliwościami sztucznej inteligencji umożliwia tworzenie rozbudowanych strategii dla cyfrowego biznesu. Podnosi się efektywność w osiąganiu celów. Tempo pracy w cyfrowej branży znacznie przyspiesza.

Co już zmieniło się w świecie digital marketingu, po upowszechnieniu się narzędzi stosujących sztuczną inteligencję? Jak efektywnie możemy wykorzystać najnowsze zdobycze nauki? O tym opowiedzą eksperci podczas konferencji IAB HowTo: AI in Action, którą zaplanowano na 30 stycznia w Warszawie.

Rewolucja na rynku pracy

Już teraz sztuczna inteligencja zmienia krajobraz biznesowy dla całego wielu gałęzi gospodarki. Coraz bardziej widać to w przemyśle. Jak podaje PwC w raporcie „AI and the Future of Work”, dzięki automatyzacji produkcji wydajność w firmach podniosła się nawet o 30 proc. Już połowa przedsiębiorstw z branż produkcyjnych wdrożyła nowoczesne rozwiązania. Ogromne zmiany szykują się w strukturze zatrudnienia. Prognozy World Economic Forum zawarte w „The Future of Jobs Report 2023” sugerują, że automatyzacją może zostać objętych 30 proc. miejsc pracy do 2030 r. Prawdziwa rewolucja będzie dotyczyć zatrudnionych przy przetwarzaniu danych i obsłudze klienta. Ubędzie wakatów w administracji i księgowości.

Dynamiczny postęp technologiczny przyczyni się jednocześnie do stworzenia zwiększonego zapotrzebowania na inżynierów oprogramowania oraz ekspertów doskonale radzących sobie w świecie zarządzania sztuczną inteligencją. Wyjątkowo cenieni będą ci pracownicy, którzy otworzą się na przyswajanie wiedzy z zakresu cyfrowej rewolucji. Pod tym kątem zmienia się edukacja, co jest sporym wyzwaniem. Według jednego z raportów amerykańskiego Instytutu Inżynierów Elektryków i Elektroników (IEEE) znajduje to już odzwierciedlenie w statystykach. W 2023 roku o 50 proc. wzrosła liczba programów akademickich, które związane są ze sztuczną inteligencją (w porównaniu do 2020).

Analiza ryzyka

Dużo zmienia się w bankowości i sektorze inwestycyjnym. Algorytmy – analizujące miliony danych – są w stanie uwzględnić niesamowitą liczbę czynników wpływających na procesy ekonomiczne. Specjaliści mogą przygotowywać prognozy i oceniać ryzyko inwestycyjne z nieporównywalnie większą precyzją niż wcześniej. Jak sugerują eksperci, AI w przyszłości pomoże nam nie tylko lepiej zarządzać finansami, ale i efektywniej wykorzystywać surowce oraz zasoby. Nowoczesne technologie niosą jednakże duże wyzwania organizacyjne. To ogromna praca w sferze legislacyjnej, by wytyczyć nowe ramy prawne dla zupełnie odmiennych realiów XXI wieku.

– Rosnąca rola technologii i naszej zależności od systemów AI to, poza unikalnymi możliwościami, także konieczność niwelowania zagrożeń związanych choćby ze skutkami awarii systemów, bezpieczeństwem danych, czy wykluczeniem cyfrowym. Według raportu UNESCO nad regulacjami dotyczącymi sztucznej inteligencji pracuje dziś 70 proc. krajów na świecie, co świadczy o ogromnej potrzebie zapewnienia elastyczności i odpowiedzialnego wykorzystania technologii – podsumowuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Źródło: IAB Polska

5/5 - (3 głosów)

Może Ci się spodobać