Dlaczego warto ćwiczyć jogę?

Żyjemy w pędzie i pod presją. Liczy się tempo, wielozadaniowość, coraz wyższe kompetencje, kolejne osiągnięcia… Człowiek nie pyta sam siebie: jak się z tym czuję? Czy naprawdę tego potrzebuje? Nieustannie porównujemy się z innymi. X zarabia więcej, a Y jest ma lepszą figurę. Moje dziecko rozrabia w szkole, a ich syn jest grzeczny… Zmęczeni, zestresowani, próbujemy aktywności fizycznej. To nie zawsze pomaga. Łatwo wpaść w kolejną rywalizację, ocenianie, dążenie do sukcesu za wszelką cenę. System nerwowy, bombardowany kolejnymi wyzwaniami, nie ma kiedy odpocząć. Często traktujemy swoje ciało jak silnik samochodu, stosując substancje, które pozwolą mu działać wydajniej. Nie działa?

Ciało to nie maszyna. To integralna część istoty ludzkiej. Cały czas mówi do nas poprzez różnorodne odczucia, ból, napięcia. Czasem aż podskakuje, żeby trochę się poruszać. A czasem mówi: nie, nie idę biegać o 10 w nocy. Chcę SPAĆ!

Joga to nie kolejny zestaw ćwiczeń, który ma zapewnić nam płaski brzuch i „brazylijskie pośladki”. To wszechstronne, wielokierunkowe działanie na system nerwowy, układ hormonalny, krwionośny, trawienny. Wzmacnia osłabione mięśnie i rozciąga te, które są przykurczone. Zaczynasz słuchać własnego ciała. Poprzez pracę z oddechem pielęgnujesz uważność.

Joga ma wiele odmian. Niektóre z nich wymagają wielkiej sprawności, są dla zdrowych i wysportowanych. Ale mądrze stosowana joga jest naprawdę dla wszystkich. Pomaga zestresowanym, osobom z depresją, nadciśnieniem, cukrzycą. Przynosi ulgę w dolegliwościach związanych z menopauzą. Ludzie ze zwyrodnieniami kręgosłupa mogą wreszcie uwolnić się od bólu. Doświadczyłam tego na własnej skórze.

Ale to nie dzieje się samo. Trzeba regularnie ćwiczyć. – Nie mam czasu! – pada odpowiedź.

A może jednak uda się wygospodarować go trochę? Chociaż raz w tygodniu? Podaruj ten czas swojemu spiętemu ciału i zmęczonemu umysłowi. A one będą Ci wdzięczne.

Jeszcze jedno: joga to wiedza praktyczna. Nie ma nic wspólnego z żadną religią ani światopoglądem. To mądrze dobrany zestaw ćwiczeń, który pomaga osiągnąć stan wellness, czyli dobrostan.

Hanna Milanowicz

Odwiedź nas na Facebooku

Skomentuj

Twój adres e-mail będzie niewidoczny.

*